Zo overwin je angst voor zichtbaarheid

Angst voor zichtbaarheid is voor veel missie-ondernemers een struikelblok. ‘Ben ik wel goed genoeg?’ Bang voor afwijzing of om ‘betrapt’ te worden ligt er vaak aan ten grondslag. Zo overwin je jouw angst voor zichtbaarheid.

Al die tips van business coaches om je zichtbaarheid te vergroten: kun jij ze blijvend implementeren? Vaker niet dan wel, toch? En dat is niet vreemd. Deze coaches geven vaak tips en trucs op het gebied van vaardigheden en gedrag. Het probleem hiermee is dat, wanneer je mindset niet mee verandert, deze tips niet kunnen beklijven.  Je nieuwe gedrag moet in lijn zijn met wat je ten diepste gelooft, anders verzand je binnen de kortste keren weer in je oude gedrag. Je hebt naast nieuw gedrag dus een nieuwe geest nodig. En nee, dit geen excuus of zwakheid. Dit is hoe je geest werkt.

Eén van de allerbelangrijkste vaardigheden voor het creëren van een nieuwe geest is het doelbewust leren sturen van je aandacht en kwaliteitscontrole toepassen op de manier waarop je betekenis geeft.

We kennen allemaal de uitdrukking: dat wat je aandacht geeft groeit en dat is niet voor niets. Mystici en natuurkundigen zijn er inmiddels achter waarom dat is. Het blijkt dat alles in essentie energie is, ook wij. Ons lichaam is één groot elektromagnetisch veld en onze gedachten en emoties bepalen de frequentie van informatie die we uitzenden. Onze gedachten veroorzaken een elektrische impuls en onze emoties werken als een magneet. Dat waar je je aandacht aan geeft, bepaalt wat je voelt en denkt. En wat je dag in dag uit denkt en voelt manifesteert zich in de vorm van gedrag, relaties, gebeurtenissen en resultaten.

Aandacht wordt gestuurd door je onbewuste intentie

Om je aandacht te kunnen sturen is het eerst fijn om te weten wat het is. Aandacht is jouw bewustzijn gericht op ‘iets’. Aandacht is een aangeboren functionaliteit van je bewustzijn: constant is het ergens op gericht. Een ander woord voor aandacht is focus.
Bij een ongetrainde geest gaat die focus van hot naar her. Maar het is niet totaal willekeurig: je focus wordt gestuurd door je intentie. En je intentie wordt gestuurd door programmeringen in je onderbewuste. Deze programmeringen ontstaan door ervaringen uit je kindertijd waar je destijds heftige emoties bij ervoer. Je brein maakt ‘plaatjes’ van dit soort ervaringen die als potentieel bedreigend worden ervaren en die krijgen een prominente plek in de blauwdruk van je geest: jouw routekaart waarmee je door je leven navigeert.

Wanneer je onbewuste intentie veilig blijven is

De meeste mensen zijn in de overleef-stand omdat ze nog niet geleerd hebben dit soort, op angst gebaseerde, programmeringen te boven te komen.  Heb je angst voor zichtbaarheid dan is je intentie waarschijnlijk zorgen dat je veilig en dus onzichtbaar blijft. Zo kan het zijn dat je, elke keer als je de teksten voor je website gaat schrijven, onbewust je aandacht richt op wat anderen er mogelijk van zouden vinden omdat je in je kindertijd meerdere keren hebt gehoord “doe niet zo belachelijk/overdreven/luidruchtig.” En dit soort afwijzingen ervoer je als kind als onveilig.

Doelbewust je aandacht sturen doe je zo

Het is als eerste nodig dat je je dit bewust wordt. De volgende stap is er voor kiezen om je aandacht ergens anders op te richten. Je aandacht wordt gestuurd door je intentie dus richt je, in plaats van de mening van anderen o.i.d. op jouw hoogste intentie, jouw WHY.  De wereld mooier maken. Mensen in hun kracht zetten. Verbinding en liefde mogelijk maken. Dat soort dingen.  Waar jij je aandacht op richt bepaalt hoe je je voelt. Wat je voelt bepaalt hoe je denkt. Wat je voelt en denkt straal je uit en komt bij je terug. Jij kan dit kiezen. Je hoeft niet vast te zitten in het verleden.

Bewust worden van de manier waarop je betekenis geeft

Een andere functionaliteit van je brein is betekenis geven. Wanneer je iets waarneemt (omdat je jouw aandacht erop richt) geef je er automatisch en meteen betekenis aan. Jouw manier van betekenis geven is een belangrijk onderdeel van de blauwdruk van je geest. De manier waarop je betekenis geeft komt voort uit die significante ervaringen uit je jeugd. Stel je voor dat je als kind hebt meegemaakt dat je vader heel erg boos op je werd toen je gepassioneerd op je blokfluitje speelde om zes uur in de ochtend. Onbewust en met de cognitieve vermogens van een kind, heb je hier betekenis aan gegeven. Waarschijnlijk iets als: ‘het is onveilig om te doen wat ik leuk vindt.’ Onbewust heb je toen besloten om voortaan eerst heel erg goed te kijken naar wat anderen willen en vinden voordat je het waagt om je creatief en gepassioneerd te uiten.

Het belang van eigenaarschap

Waar het interessant wordt is realisatie dat jij de baas bent over je eigen betekenissen. Niets betekent uit en van zichzelf iets. Jij bent de betekenisgever. Als een oude manier van betekenis geven je niet dient dan kun je besluiten dat het vanaf nu iets anders betekent. Je kunt een nieuwe manier van betekenis geven over het oordeel van anderen, over jouw veiligheid, jouw plek hier op aarde, jouw mogelijkheden etc. Zo, laat dat maar even tot je door dringen.
Dat is waar eigenaarschap over gaat. Het is een gewaarwording die steeds meer mensen hebben. Te kunnen kiezen. Te mogen kiezen. Niet je ouders, je (ex)partner, religie, cultuur of wie/wat dan ook heeft zeggenschap over wie jij bent en wat er mogelijk is voor jou. Dat bepaal jij door je aandacht en manier van betekenis geven.

Je creëert je eigen werkelijkheid door je aandacht en betekenis

Het is belangrijk om te weten dat een betekenis alleen maar een betekenis is. Het is niet DE WAARHEID.  Jij creëert je eigen waarheid en werkelijkheid door de manier waarop je betekenis geeft, niet andersom. Bevalt je huidige werkelijkheid je niet omdat deze je te klein houdt? Verander dan waarop jij je aandacht richt en de manier waarop je betekenis geeft. Dit is het geheim achter succesvol jouw missie leven en moeiteloos zichtbaar zijn.

Het belang van meditatie

De snelste weg om hier echt heel goed in te worden is door dagelijks te mediteren. In het begin had ik het over de ongetrainde geest. Welnu, je traint je geest met meditatie. Door te mediteren versterk je namelijk het centrum in je brein dat je aandacht stuurt. Binnenkort geef ik een gratis challenge waarin je precies dat gaat doen: dagelijks mediteren en je aandacht richten op de grootste expressie van jezelf. Wil je meedoen? Schrijf je dan in onderaan dit artikel!

xxx Kirsten

PS: benieuwd naar hoe het mij lukte mijn angst voor zichtbaarheid te overkomen? Lees hier verder.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *