Persoonlijk leiderschap essentieel voor coaches

Persoonlijk Leiderschap is het vermogen jezelf te kunnen sturen. Ik denk dat iedereen er baat bij heeft maar voor coaches is het essentieel. Waarom?

Je geest is je instrument
De belangrijkste reden is misschien wel dat je geest jouw instrument is. Als professional moet je je eigen instrument kennen en kunnen bespelen. Kan je dat niet goed, dan ben je niet voldoende effectief en efficiënt en werkt de (overvolle) markt je er op een gegeven moment waarschijnlijk uit.

Voorbeeldfunctie
Als coach heb je daarnaast ook een voorbeeldfunctie. Het principe ‘practise what you preach’ is belangrijk. Niet dat je als coach probleemvrij en Verlicht moeten zijn. Gelukkig niet. (Voor sommigen misschien wel helaas niet want dan zou de markt een stuk minder vol zijn geweest ;-)) Maar je zult toch in ieder geval in staat moeten zijn je eigen ‘sores’ te kunnen managen wil je geloofwaardig zijn.

De meeste coaches hebben jarenlang aan zichzelf gewerkt en zijn daarmee meester geworden over hun eigen malheur. Je instrument leren bespelen wordt (al dan niet diepgaand) getraind op een van de velen coachopleidingen. Toch is dat geen reden om wat persoonlijk leiderschap op je lauweren te rusten. Het blijft actueel.

Waarom je jezelf moet blijven trainen
Een ‘ik kan het al’ houding is funest omdat we altijd in ons eigen vissenkommetje rondzwemmen en hierdoor vaak onbewust zijn van onze eigen patronen. Bovendien hebben we in gesprek niet alleen met onszelf te maken maar ook met de patronen van de ander. Soms raken die aan onze eigen zwakke plek en dan zwemt de ander, bij wijze van spreken, in onze eigen vissenkom. Al met al geen goede voorwaarden voor succes.

Daarbij komt dat onze geest zo complex en gelaagd is dat we onszelf en onze ‘thema’s’ steeds weer opnieuw tegenkomen. In verschillende contexten en tijden van ons leven. Onderhoud van ons instrument is dan ook erg belangrijk. Net zoiets als de jaarlijkse apk voor je auto…

Persoonlijk leiderschap in de praktijk
Wanneer kom je (een gebrek aan) persoonlijk leiderschap tegen in de praktijk? (En denk niet te snel dat dit beginnersfouten zijn want ook ervaren coaches lopen hier tegenaan….)

– het verhaal van je cliënt triggert je eigen denkkaders. Je neemt aan dat je hem begrijpt, gaat invullen en stelt gesloten vragen

– je cliënt gaat niet snel genoeg en je wordt ongeduldig

– je bent zo begaan dat je in de ‘redder in nood’ stand gaat: je neemt het stuur over van je cliënt, piekert en zweet je suf.

– een belangrijke opdracht gaat niet door of je krijgt negatieve feedback en dit beheerst je gemoedstoestand te lang

– belangrijke zaken stel je maar steeds uit (administratie, persoonlijke ontwikkeling om er maar 2 te noemen)

– je laat je snel afleiden door mail, internet en andere zaken waardoor je focus en flow mist

Ingrediënten voor persoonlijk leiderschap

Cognitief psycholoog dr. Michael Hall heeft experts op dit gebied gemodelleerd. Hieruit blijkt dat er een aantal belangrijke ingrediënten zijn die ervoor zorgen dat we plaats nemen achter het stuur van onze eigen geest. Welke ingrediënten zijn dat?

– zelfreflectie

– bewust betekenis toekennen. Dat wil zeggen bewust kiezen wat iets betekent, wat je gelooft, waar je JA of NEE tegen zegt

– verantwoordelijkheid en eigenaarschap ervaren over je eigen gedachten, gevoelens, spreken en handelen

– zijn (eigenwaarde) en doen (zelfvertrouwen) van elkaar scheiden. Dat wil zeggen onvoorwaardelijk eigenwaarde ervaren, ongeacht je competenties/incompetenties

– negatieve emoties accepteren

– plezier en motivatie ervaren

-traumatische ervaringen herkaderen

-goede ideeën/principes omzetten in actie

– verbeelding gebruiken

– je gedrag is verbonden met je hoogste intenties

– in flow kunnen stappen (gefocuste aandacht in het hier en nu)

– excuusloos handelen

– congruentie van gedrag, vaardigheden, waarden, identiteit en doel/missie

Persoonlijke genialiteit

Dr. Hall heeft op basis van deze ingrediënten een training ontwikkeld genaamd: Accessing your Personal Genius. Deze 3 daagse training wordt inmiddels in meer dan 40 landen gegeven. In Nederland zijn er 3 gecertificeerde trainers.

Voor mij was het volgen van deze training een openbaring en de reden waarom ik mij ben gaan specialiseren in Neuro-Semantiek. Waarom een openbaring? Ik was midden 20 en kreeg voor het eerst in mijn leven praktische tools aangereikt waardoor ik volledig ervoer dat ik zelf mijn eigen realiteit creëer door de wijze waarop ik betekenis geef. Met het risico zweverig over te komen: dit was magisch, alsof ik er een extra dimensie bij kreeg. Een dimensie waar ik eigenaar was van mijn eigen ervaring en bestemming. Ik heb de training 2 keer gevolgd en ben toen naar de VS gegaan om opgeleid te worden in Neuro-Semantiek. Met Mind of Your Own geef ik nu met veel plezier (onder andere) deze training aan coaches en therapeuten. Ik noem haar Persoonlijk Leiderschap voor Coaches.

Eerst volgende training

In februari start ik weer en er zijn nog plaatsen vrij. Ben je benieuwd en wil je meer lezen? Bezoek dan mijn website.

 

Bedankt voor je aandacht en wie weet tot ziens.

Hartelijke groet,

Kirsten

 

 

 

1 antwoord
  1. Dennis Boon
    Dennis Boon zegt:

    Hoi Kirsten,

    Leuk om te lezen. Het heeft bij mij even geduurt, maar ben inmiddels tot veel van dezelfde conclusies gekomen zonder de wijze hulp van Dr.Hall.

    We moeten onszelf als coaches niet overschatten. Ook wij maken hetzelfde soort emoties door in soortgelijke omstandigheden. Ook wij hebben onze blinde vlekken.

    We hebben door de ervaring met problematiek van anderen echter geleerd hoe we een uitweg kunnen vinden, een doel moeten stellen en belangrijke betekenis kunnen geven aan ‘de reis’ in plaats van alleen te focussen op het doel.

    Bovendien zijn we door de ervaringen er beter van bewust dat we niet altijd alles alleen kunnen. We kunnen prioriteiten stellen en aanvaarden dat we soms hulp moeten inroepen van anderen.

    De griekse wijsgeer Epictetus beschreef vroeger al eens dat het niet de problemen zijn die ons parten spelen, maar de manier waarop we tegen de problemen aankijken.

    Ook binnen de RET-methode (tegen woordig ook REBT genoemd)wordt op soortgelijke wijze gesproken over
    het omgaan met problematiek.

    Je geeft een mooie opsomming van eigenschappen en competenties die je in staat stellen om je werk als coach/begeleider te kunnen doen.

    Maar eigenlijk zouden deze eigenschappen al specifiek aan iedereen moeten worden aangeleerd op de basisschool. Ze vertegenwoordigen universele waarden die je als gids door het leven leiden. (alhoewel … het zou de verminderde vraag naar professionele coaches alleen maar nog minder maken ;-) )

    Ik heb intussen weer een nieuw woord geleerd: “neuro semantiek”.

    Doei, Dennis

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *