Intermediair: word geen coach. Wat nou als je er (net) een bent?
Kirsten
19 januari 2012 

Intermediair: word geen coach. Wat nou als je er (net) een bent?

Je hoort het steeds vaker: er zijn in Nederland te veel coaches. Veel van hen hebben daarom moeite met het verdienen van een goede boterham met hun beroep. Intermediair (carriereswitch: word geen coach) schreef er een artikel over. In het artikel worden een aantal redenen genoemd waarom (aspirant) coaches zich zouden moeten bedenken: - er is inmiddels veel meer vraag dan aanbod - het is niet iedereen gegeven om tweede viool te spelen (een ego-kwestie) - onvoldoende levenservaring leidt tot weinig zelfinzicht - je bent al snel te jong om coach te zijn want dit zelfinzicht komt met de jaren. Voor vrouwen vanaf 40 voor mannen vanaf 45 jaar. - hierbij moet je >10 jaren ervaring hebben in het bedrijfsleven wil het wat met je kunnen worden. Zakt de moed je al in de schoenen? Begrijpelijk maar dit gevoel hoeft niet te betekenen dat je als (beginnend) coach wel kunt opdoeken. Laten we eens kritisch kijken naar de argumenten die genoemd worden in Intermediair. Ik geef je graag een andere kijk op de kwestie. In het artikel van Intermediair worden 2 soorten argumenten genoemd. De psychologische, zachte argumenten en de cijfermatige, harde argumenten. De psychologische argumenten: Zelfinzicht komt met de jaren. In de praktijk vaak wel maar: in essentie verkrijg je zelfinzicht door zelfreflectie. Dit vermogen heeft iedere gezonde jongvolwassene tot zijn beschikking. Het is niet levenservaring dat maakt of je er goed in bent. Het is de juiste training. Omdat we geen training krijgen in zelfreflectie (bijvoorbeeld op school) leren de meeste mensen dit pas gaandeweg in hun leven. De nodige ellende, in de vorm van nare situaties die we niet kunnen veranderen, dwingt ons, om middels zelfreflectie, onszelf te veranderen. En ja, dit proces is vaak pas na ons 40ste goed in gang gezet. Maar het klopt dus niet dat we tot die tijd, of tot de ellende ons overkomt, moeten wachten tot we zelfinzicht kunnen krijgen. Het proces van zelfreflectie is aan te leren. Neuro-semantiek trainingen zijn hierin gespecialiseerd. Je moet jezelf opzij kunnen zetten en dat is niet iedereen gegeven. Jezelf opzij kunnen zetten heeft te maken met het hebben van voldoende egokracht. Je moet voldoende eigenwaarde (=egokracht) hebben om je eigen ik te kunnen overstijgen en loslaten. Ik denk inderdaad dat coaches dit moeten bezitten om goed te kunnen zijn. Maar voldoende egokracht is niet "iets dat je gegeven moet zijn" zoals Rienk van Wieren zegt in het artikel. Het is ons als pasgeborene gegeven, waarna we het helaas vaak vergeten. Maar met de juiste training kan iedere gezonde volwassene in korte tijd weer voldoende eigenwaarde ervaren waardoor je in staat bent je eigen ik opzij te zetten. Je moet Goede coaching werkt op structuurniveau, niet op inhoud. Dit betekent dat de coachee eigenaar is van de inhoud en jij als coach het proces bestuurt. Je hoeft van de inhoud dan ook vrij weinig te weten. Als je leiders wilt coachen is het natuurlijk wel nodig dat je je hebt verdiept in wat hen bezighoudt en dat je ervaring mee hebt maar meer dan 10 jaar werkervaring in die branche lijkt me overbodig als je meester bent in structuur. De cijfermatige argumenten zijn iets hardnekkiger en kunnen je zeker aan het denken zetten als je nu nog van plan bent om je om te scholen als coach. Ben je al (bijna) coach dan moet dit je niet ontmoedigen. Dat er al zoveel coaches zijn betekent simpelweg dat je je zult moeten onderscheiden. Dat doe je door: 1. Goede marketing. Je zult een herkenbare specialist moeten worden, gericht op een heel specifieke doelgroep. Je moet gaan denken vanuit de problemen van je klant en niet vanuit je werkwijze en technieken. Je zult op je website en in alle social media zichtbaar moeten worden en antwoorden moeten gaan geven op de urgente problemen van jouw doelgroep. Daarbij heb je baat bij een duidelijke productlijn met een gratis 'front end' (een manier waarop je klant, zonder risico te lopen, jou kan leren kennen, je aardig kan gaan vinden en je kan gaan vertrouwen) en een betaalde 'back end' (jouw trainingen, coaching, e-course etc.). Heb je hier geen kaas van gegeten? Geen probleem, maar laat je hierin wel trainen. Dat kan je doen bij: - Open Circles. Zij geven gratis op youtube een heleboel filmpjes weg en geven trainingen voor zzpers. - Getclientsnow van Laura Babliowski. Zij geeft trainingen aan o.a. coaches om ze te helpen meer klanten te vinden. - Michael Port. Super goed boek over hoe marketing ook leuk kan zijn. - Martine Chambone van Finch en Sparrow. Zij helpt je met goede marketing communicatie en het bouwen aan een sterk merk. 2. Goede techniek en super goede kwaliteit leveren. Dat wil zeggen de kunst verstaan om effectief en efficiënt tot de kern te komen. Ook hier is de juiste training hierin de sleutel. Kortom allemaal factoren die jezelf in de hand hebt om ervoor te zorgen dat je succesvol kunt zijn als coach! Laat je daarom niet op een dwaalspoor brengen maar focus en verbeter jezelf. Persoonlijk leiderschap de sleutel Voor veel van de psychologische argumenten die hierboven worden genoemd is persoonlijk leiderschap de sleutel. Zoals ik al schreef krijgen we helaas op school geen training in zelfreflectie en vergeten we (geheel onbedoeld) door onze opvoeding onvoorwaardelijk van onszelf te houden. Mind of Your Own geeft in februari een training Persoonlijk Leiderschap voor coaches waarin deze thema's centraal staan. Wil je hierover meer weten? Kijk dan hier. Er zijn nog een paar plaatsen vrij dus als je erbij wilt zijn, geef je snel op. Voor nu, bedankt voor het lezen en veel succes met je plannen als coach! Hartelijke groet, Kirsten
Over de schrijver
Kirsten
Ronny Sudiono
Door

Ronny Sudiono

op 26 Jan 2012

Dag Kirsten, met interesse heb ik bovenstaand stuk gelezen, nadat ik een reaktie had gegeven in die groep. Je moet je inderdaad niet zo gauw laten wegcijferen door zo'n artikel, hoe goed bedoeld het ook is. Iedereen die anderen willen helpen middels coaching kan zijn/haar hart volgen, en gewoon een coach wordt. Dus de andere kant op denken: niet vanuit het geld maar vanuit je essentie als mens die een ander mens wil coachen. Uiteraard moeten we dan gaan rekenen en allerlei andere "extra" dingen gaan doen om te kunnen verdienen. Maar het feit dat je dit geschreven heb betekent dat je erover flink heb nagedacht, en dat is ook de winst van zo'n artikel, niet waar? De aangedragen punten zelf, én daarna jouw tegenargumenten, zijn allemaal stuk voor stuk waardevolle informatie voor het coachingsvak maar vooral de professie. Ik wil je ook bedanken voor het delen hiervan. Met vriendelijke groeten, Ronny Sudiono

Kirsten
Door

Kirsten

op 26 Jan 2012

Hoi Ronny, Wat fijn dat je de moeite neemt om te reageren. En wat ben ik blij met jouw bijdrage, want voor mij sla je de spijker op z'n kop! Ik denk dat heel veel coaches kiezen voor dit vak vanwege een diep gevoelde intentie: ze willen bijdragen aan de bewustwording van mensen. Dit is een nobel, nodig en waardevol streven. Geld is geen reden om coach te willen worden maar kan wel reden worden om ermee te stoppen. En het is zonde als dat zou moeten. Daarom wil ik met mijn werk coaches bekrachtigen zodat ze succesvol zijn, ook financieel. Hartelijke groet, Kirsten

Reactie plaatsen