behoefte aan structuur? zo word je effectiever als coach

Behoefte aan structuur? Zo word je effectiever als coach

Als coach werk je graag en vaak op intuïtie en gevoel. Dat is heel krachtig en werkt goed. Toch vraag je je wel eens af of je alles eruit haalt wat erin zit. Je verlangt naar structuur en meer ordening in je volle rugzak van technieken. Misschien wel een raamwerk dat je helpt intuïtief te blijven coachen terwijl je overzicht houdt zodat je nog effectiever wordt. Er is een model dat hiervoor zorgt. Een die je waarschijnlijk nog niet kent.

Als coach heb je veel ballen tegelijk in de lucht te houden. Je bent er om overzicht te bewaren en het doel te bewaken. Dit terwijl je open en krachtige vragen stelt en luistert zonder al teveel invulling en sturing te geven. Terwijl je eigen ‘verhaal’ ook geraakt kan worden door wat je cliënt zegt. Ik geef het je te doen! Het is een veel voorkomend probleem dat je als coach overweldigd raakt en vervolgens twijfelt of je effectief bezig bent. Een coach-model dat overzicht en structuur biedt helpt.  

Overzicht verliezen door te verdwalen in de inhoud is een veelvoorkomende valkuil bij coaches

Veel coaches herkennen dit: te verdwalen in de veelheid van emoties en verhalen van de cliënt. Dat je door de bomen het bos niet meer te ziet. Wat zegt ze nu weer? Hoe past dit binnen het geheel? Waar gaat dit eigenlijk over? Waar gingen we nu ook alweer heen? Een veel voorkomende valkuil, wanneer we overzicht verliezen, is dat we gaan sturen en adviseren. Het probleem hiermee is, is dat oplossingen die uit ons komen zelden echt goed aansluiten. Als ze dat al doen, dan beklijven ze niet. Je bent niet zo effectief als je zou willen.

Coaching is meer dan een grabbelzak aan technieken

Ik weet nog goed dat toen ik net begon als coach, ik vaak twijfelde aan mezelf. Ik had tijdens mijn opleidingen een veelheid aan technieken geleerd en ik wist vaak niet wanneer ik wat precies zou kunnen inzetten. Het resultaat was dat ik regelmatig meer met mezelf bezig was, en met wat ik zou gaan vragen, dan dat ik aanwezig kon zijn bij mijn cliënt. Wat voelde ik me een kluns. “Dit leer ik nooit!” Dat veranderde drastisch toen ik in 2008 naar Amerika reisde om te worden opgeleid tot Meta-Coach en Neuro-Semantiek trainer. Daar ontdekte ik de strategie van succesvolle veranderaars. Van die strategie was een model gemaakt voor coaches dat geniaal was voor twee dingen: overzicht en structuur. Eureka!

Structuur helpt je om overzicht te houden zodat je niet meer verdwaalt in de inhoud

Dit model gaf een overzicht van de acht stappen die mensen doorlopen wanneer ze succesvol veranderen. Stappen die je direct herkent, omdat je ze vaak ook doorloopt, alleen onbewust. Deze stappen geven een overzicht op het gehele verander-proces. Met dit overzicht krijg je heel eenvoudig zicht op waar je bent in het moment en waar je cliënt naartoe beweegt. Maar ook op de stappen die je nog moet zetten om tot een succesvolle verandering te komen. Een ander heel waardevol pluspunt bleek te zijn dat dit model helpt om het proces in het oog te houden, terwijl je cliënt zich bezig houdt met de inhoud. Ik hoef de inhoud niet volledig te begrijpen. Ik ben er voor het proces. Dit zorgde voor een instant shift: ik verdwaalde niet meer in de inhoud, kwam sneller tot resultaten en was dus een stuk effectiever.

Het gevaar van puur coachen op intuïtie

Ik was zo enthousiast dat ik dit model introduceerde bij een opleiding voor coaches en therapeuten. Het werd met open armen ontvangen en ik werd er docent. Bijna acht jaar heb ik er honderden coaches en therapeuten les gegeven. Weerstand was er ook. Als je structuur aanleert terwijl je altijd coachte op gevoel dan gaat dat eerst heel stroef en tegennatuurlijk. We hebben behoefte aan structuur maar houden er tegelijkertijd ook niet erg van.
Volgens mij komt dat omdat w
ij ‘veranderaars’ vaak gevoelsmensen zijn. We volgen liever onze intuïtie en de flow, zoals die komt. Dat heeft natuurlijk vele voordelen maar de nadelen zijn er ook: je kunt je gemakkelijk laten meevoeren en betoveren door gevoelens. Die van de ander of van jezelf. Omdat we ons gevoel zo serieus nemen kan het ook gebeuren dat we gebieden mijden die niet goed voelen. Terwijl de strategie van succesvolle veranderaars laat zien dat pijn, angst en frustratie juist essentieel zijn bij succesvolle verandering. De vraag is: durf je daar dieper op in te gaan of word je ongemakkelijk van ongemak?
Oog hebben voor alle acht aspecten en het proces achter de inhoud is wat een coach onderscheid van een goed gesprek met een vriendin. Het maakt of breekt je doeltreffendheid. En in deze overvolle markt kan je je juist hierop onderscheiden: kwaliteit. 

Een overzicht van de acht aspecten in de Assen van Verandering

Je bent inmiddels misschien wel benieuwd naar dit model en de acht stappen die erin te vinden zijn. Hieronder vind je er een template van.
De rode lijn is de motivatie-as. Hier wakker je de motivatie van je cliënt aan door de frustratie en pijn op te roepen van de huidige situatie en het enthousiasme en de inspiratie van het doel.
De oranje lijn is de inzicht en beslis as. Hier help je je cliënt inzicht te krijgen in hoe hij zijn ‘probleem’ doet en vraag je naar een beslissing: ga je dit veranderen ja of nee?
De gele lijn gaat over het creëren van iets nieuws. Een nieuwe mindset (nieuwe geest) en nieuw gedrag.
De groene lijn gaat over het verankeren van de gemaakte veranderingen. Enerzijds door de successen te vieren en oog hebben voor wat al goed gaat. Anderzijds door kijken waar en wat er nog bijgesteld mag worden.

Assen van Verandering

Structuur en intuïtie bijten elkaar niet

Het mooie aan de Assen van Verandering is dat het overzicht en structuur biedt terwijl je nog steeds intuïtief blijft coachen. Dit omdat je heel goed aangehaakt bent bij waar je cliënt is met zijn aandacht. Je blijft hierbij aanwezig en voelt mee terwijl je krachtige vragen stelt die aanhaken op het aspect waar jullie zijn. Waar het je nog meer bij helpt:

  • je zult merken dat je makkelijker alle acht de stappen benut in plaats van maar een paar. Coaches zijn bijvoorbeeld vaak inzicht junkies. Inzicht is een van de stappen maar op zichzelf niet genoeg om te veranderen.
  • je hebt ten alle tijden de plattegrond naar iemands doel in handen. Niet inhoudelijk maar op proces niveau. Je cliënt kan hierdoor eigenaar blijven van de inhoud en jij bent de eigenaar van het proces. Je werkt minder hard met betere resultaten. 
  • te herkent waar je cliënt met zijn aandacht is (bij welk van de acht aspecten) en kunt dan aanhaken met bijpassende vragen, zodat het gesprek natuurlijk aanvoelt en tegelijk heel effectief is: flow!
  • je kunt je interventies plaatsen binnen de acht aspecten en weet precies waarom je wat toepast. Niet omdat je toevallig goed bent in die techniek maar omdat het ook echt past bij wat er op dat moment nodig is. 

Hoe je ermee kunt werken

Waarschijnlijk herken je alle acht stappen heel goed. Het punt is natuurlijk: pas je ze ook bewust toe? Een heel leuke manier is om er eerst lineair mee te werken. Dat wil zeggen: beginnen bij motivatie, dan naar inzicht, beslissen, nieuwe geest, nieuw gedrag, aanmoedigen en bijstellen.
Als je dat een beetje onder de knie hebt kun je gaan dansen over de assen. Meebewegen met je cliënt. 
Ik heb het inmiddels altijd als raamwerk in mijn achterhoofd en het is zeer behulpzaam. Mocht je vragen hebben over hoe het werkt, laat dan een reactie achter. Ik help je graag op weg.

 

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] van Verandering. Hieronder een plaatje van hoe ik het teken op mijn flip-over. Het is een geweldig model voor meer overzicht en structuur in je gesprekken en coachtrajecten. Wil je weten hoe je ermee kunt leren werken? Kijk dan eens […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *