INZICHT IS NIET ALLES

Coaches houden van inzicht. Ja toch? Als coach geniet je ervan als je bij je client 'het licht' ziet aangaan. Toch is inzicht maar één van de acht stappen naar succesvolle verandering. Lees hier welke stappen er zijn.

Inzicht is niet alles

Inzicht is uiteraard belangrijk maar niet alles. Uit onderzoek van cognitief psycholoog en grondlegger van Neuro-Semantiek Michael Hall blijkt dat een succesvolle verandering bestaat uit acht aspecten. Alle acht stappen weten en herkennen, helpt je om niet te blijven hangen bij inzicht maar ook door te pakken naar alle andere relevante gebieden. Dit zijn alle acht stappen: 1.Ergens weg van willen, iets willen vermijden 2.Ergens naartoe willen, iets willen bereiken 3.Inzicht in de gedachten, gevoelens, overtuigingen etc. die het ongewenste gedrag sturen 4.Het besluit nemen te veranderen 5.Nieuwe, effectieve gedachten, gevoelens, overtuigingen etc. creëren (een nieuwe inner game) 6.Nieuw, effectief gedrag ontwikkelen en dit gedrag uitvoeren zoals bijvoorbeeld je agenda beter beheren en je tijd goed indelen (een nieuwe outer game) 7.De behaalde verandering erkennen en waarderen 8.De nieuwe strategie kritisch bekijken en testen om deze te verbeteren Om coaches hierbij te helpen heeft Hall een model ontwikkeld, gebaseerd op deze 8 aspecten. Dit model helpt je om tijdens je gesprekken:
  • overzicht te houden op het veranderproces
  • uitstekend de aandacht van je cliënt te volgen en van daaruit te leiden
  • de juiste (open!) vragen te stellen op het juiste moment
  • weg te blijven van de valkuil te gaan adviseren en oplossingen aan te dragen.

Inzicht is zicht hebben op je eigen strategie

Inzicht is één van de 8 ingrediënten voor succesvolle verandering. Dit kan je op vele manieren faciliteren. NLP en Neuro-Semantiek kijken naar het hoe: de achterliggende strategie van gedrag en gevoel. Hoe houdt iemand zijn patronen in stand? Welke bril heeft iemand op? Waar focust iemand op? Welke manier van betekenis geven ondersteunt dit denken en doen? Wat vindt iemand belangrijk? Welke referentie ervaringen versterken deze kijk? Dit zijn allemaal vragen die de structuur bewust maken achter iemands ervaring. Vragen die horen bij: “hoe doe je dat precies?”

De kracht van vragen naar 'het hoe'

Vragen: "hoe doe je dat precies?" is krachtig omdat je iemand het heft in handen geeft. Ineens ligt de focus op de eigen scheppende kracht. Hoe doe ik dat: mijzelf onzeker, gefrustreerd, boos, wanhopig maken? Vragen naar het hoe 'onttovert' de ervaring: het overkomt ons niet langer, we creëren het zelf. Ons taalgebruik is vaak de schuldige als het gaat om deze betovering. Hoe vaak zeggen we niet: iets blokkeert me, ik word onzeker van hem, dit frustreert me? Het zijn zulke 'normale' uitspraken dat we ze als zoete koek aannemen. We vergeten kritisch te luisteren.

Koken als metafoor voor 'het hoe'

De metafoor van het koken maakt helder waar je precies naar vraagt. Dat gaat als volgt: Je cliënt heeft een soep gekookt maar is daar niet tevreden mee. De soep smaakt niet, is ongezond etc. We zouden ons kunnen storten op de smaak van de soep en als het ware samen in de pan duiken en door de soep rondzwemmen. Maar we kunnen ook samen iets onderzoeken, namelijk: hoe maak je die soep? Wat zijn de ingrediënten van de soep? Waar koop je de ingrediënten en hoe bereid je de soep? Zo kijken we samen naar de achterliggende strategie. Hieronder heb ik een aantal krachtige vragen geplaatst die je kunt gebruiken:

Krachtige inzicht-vragen

  • Als ik ook jouw probleem zou willen hebben, hoe zou je het mij dan aanleren?
  • Wat moet ik als eerste doen? Waar moet ik mij op focussen? Wat zeg ik steeds tegen mezelf?
  • Wat denk je steeds weer opnieuw?
  • En wat nog meer?
  • Wat zeg je steeds weer tegen jezelf?
  • Welke gevoelens ondersteunen en voeden dit patroon?
  • Welke negatieve betekenis geef je …. (het kernthema, bijvoorbeeld je mening uitspreken, keuzes maken, fouten maken, iets nog niet weten, conflict, loslaten etc.)
  • Wat moet je belangrijk vinden om dit als een probleem te ervaren? (voorbeelden hier zijn perfect zijn, aardig gevonden worden, erbij horen, harmonie etc.)
  • Welke conclusies heb je ooit getrokken? (conclusies die dit patroon levend houden)
  • Waarvan ben je overtuigd geraakt?
  • Welke gevoelens houden je waar je nu bent?
  • Welke waarheid zeg je tegen jezelf die maakt dat je blijft waar je bent?
  • Door wat of wie ben je dit zo gaan geloven en doen?
  • Wat kan je daar nu over begrijpen om het los te kunnen laten?
Bij elk van de acht aspecten is er een lijst van dit soort krachtige vragen. Wil jij ze leren? En wil je leren om de strategie van succesvolle veranderaars toe te passen in je eigen coachpraktijk? Kom dan naar de workshop of de driedaagse training van de Assen van Verandering. xxx Kirsten