De kracht van focus en betekenis en hoe dit je helpt bij zichtbaar durven zijn als ondernemer.

de kracht van focus en betekenis

Online zichtbaarheid. Het schijnt nog steeds het grootste obstakel voor ons ondernemers te zijn omdat we onze kop niet boven het maaiveld uit durven steken. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Dit staat – zo lijkt het – massaal in ons brein gestanst. Maar zo moeilijk is het niet. Zichtbaar zijn wordt leuk als we de immense kracht van onze focus en betekenis toe gaan passen en dit is makkelijker dan je denkt.

Al die mooie tips van business coaches: kun jij ze implementeren? Als we eerlijk zijn vaker niet dan wel, toch? En dat is helemaal niet gek want bij succesvolle verandering hoort niet alleen een nieuwe outer game (nieuw gedrag). Je zult je inner game (mindset) mee moeten veranderen. Dan pas kunnen we dit nieuwe gedrag uitvoeren. De tips en trucs moeten in lijn zijn met wat we ten diepste geloven, anders beklijft het niet.

Eén van de allerbelangrijkste vaardigheden voor het creëren van een nieuwe inner game – een nieuwe geest – is het doelbewust sturen van je aandacht en bewust geven van betekenis.

We kennen allemaal de uitdrukking: dat wat je aandacht geeft groeit en dat is niet voor niets. Mystici en natuurkundigen zijn het er inmiddels over eens: alles is in essentie energie, ook wij. Ons lichaam is één groot elektromagnetisch veld en onze gedachten en emoties bepalen de frequentie van informatie die we uitzenden. Onze gedachten veroorzaken een elektrische impuls en onze emoties werken als een magneet.

Zo komt het dat wat we dag in dag uit denken en voelen tot uiting komt – zich letterlijk manifesteert – in de vorm van gedrag, relaties, gebeurtenissen en resultaten.

Doelbewust je aandacht sturen.

Om je aandacht te kunnen sturen is het eerst fijn om te weten wat het is. Aandacht is jouw bewustzijn gericht op ‘iets’. Aandacht is een aangeboren functionaliteit van je bewustzijn: constant is het ergens op gericht. Een ander woord voor aandacht is focus.

Bij een ongetrainde geest gaat die focus van hot naar her. Maar het is niet totaal willekeurig: je focus wordt gestuurd door ervaringen uit je kindertijd waar je destijds heftige emoties bij ervoer. Je brein maakt ‘plaatjes’ van dit soort ervaringen die als potentieel bedreigend worden ervaren en die krijgen een prominente plek in de blauwdruk van je geest.

Zo kan het zijn dat je, elke keer als je de teksten voor je website gaat schrijven, onbewust je aandacht richt op wat anderen er mogelijk van zouden vinden omdat je in je kindertijd meerdere keren hebt gehoord “doe niet zo belachelijk/overdreven/luidruchtig.”

Het is als eerste nodig dat je je dit bewust wordt. De volgende stap is er voor kiezen om je aandacht ergens anders op te richten. Kan dat dan? Ja dat kan! Bovendien kunt je je aandacht op oneindig veel andere zaken richten. Op de bijdrage die je levert aan jouw potentiële klanten bijvoorbeeld.

Het object van je aandacht is de veroorzaker van hoe je je voelt. Wil je je krachtig, geïnspireerd en innerlijk vrij voelen, dan zul je je geest moeten helpen zijn aandacht te richten op zaken waar je inspiratie en energie van krijgt.

Bewust betekenis geven.

Een andere functionaliteit van je brein is betekenis geven. Wanneer we iets waarnemen (omdat we onze aandacht erop richten) geven we er automatisch en meteen betekenis aan. De manier waarop we betekenis geven komt voort uit die significante ervaringen uit onze jeugd. Onze betekenissen zijn een belangrijk onderdeel van de blauwdruk van onze geest.

Zo heb je bijvoorbeeld als kind meegemaakt dat je vader heel erg boos op je werd toen gepassioneerd op je blokfluitje speelde om 6 uur in de ochtend. Onbewust en met de cognitieve vermogens van een kind, heb je hier betekenis aan gegeven. Zoiets als: “het is rete onveilig om te doen wat ik leuk vindt.” Waardoor je onbewust het besluit hebt genomen voortaan eerst heel erg goed te kijken naar wat anderen willen en vinden voordat je het waagt om je creatief en gepassioneerd te uiten.

Het belang van eigenaarschap.

Wat je nodig hebt om succesvol en innerlijk vrij te ondernemen is dat je eigenaar wordt van je manier van betekenis geven. Is dit immers niet waar:

Niets betekent iets. Wij zijn de betekenis gevers.

Betekenis is ook alleen maar betekenis, het is niet DE WAARHEID.  Wij creëren onze eigen waarheid en werkelijkheid door de manier waarop we betekenis geven, niet andersom. Bevalt de werkelijkheid waarin je leeft je niet omdat deze je te klein houdt? Verander dan de manier waarop je betekenis geeft en je aandacht richt.

Het lastige hieraan is dat we dit niet standaard leren. Eigenlijk zouden we dit van onze ouders moeten leren en het zou een verplicht vak moeten zijn op elke school maar dat is (nog) niet zo. Vaak leren we dit pas door schade en schande; wanneer we vastlopen in het leven en zelf naar oplossingen gaan zoeken.

Omdat die scholing er nog niet is – en ik zelf 20 jaar lang stad en land (zelfs continenten) heb afgereisd om mijn eigen oplossingen te gaan vinden – ben ik begonnen met mijn Mindset Academie. Om een plek te creëren waar je als mens en ondernemer dit soort essentiële vaardigheden kunt leren.

In de VS heb ik geleerd te coachen op dit niveau van eigenaarschap en betekenis geven en dit leer ik nu ook coaches in Nederland. Daar leerde ik ook welke 8 stappen we moeten nemen om succesvol te veranderen (en als coach verandering te begeleiden).

Dit is een super handig model voor iedereen die succesvol wil veranderen of anderen daarbij helpt. Onderaan dit artikel kun je een gratis handleiding downloaden. Wees welkom om dit te doen! En laat je me weten wat je van dit artikel vond?

xxx Kirsten

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *